افزایش تولید و کاهش اثرات منفی به کمک مدل سازی گیاهان زراعی

افزایش تولید و کاهش اثرات منفی به کمک مدل سازی گیاهان زراعی

اخبار

محققان کشور موفق به مدل سازی گیاهان زراعی شدند که به واسطه آن می توان راهکاری برای مطالعه سیستم های زراعی داشت.

مدل سازی گیاهان زراعی

تهیه مدل های ریاضی برای رشد و عملکرد گیاهان از سال ۱۹۶۵ شروع شده است. در این مدل ها واکنش گیاهان به عوامل محیطی، مدیریتی و ژنتیکی با توابع ریاضی بیان می شود.

می توان از مدل ها برای مطالعه سیستم های تولید گیاهی در راستای افزایش تولید و کاهش اثرات منفی بر محیط زیست استفاده کرد.

در همین راستا دکتر افشین سلطانی طرح «مدل سازی گیاهان زراعی و کاربردهای آن» را پیاده سازی کرد.

وی گفت: به کارگیری مدل ها در تلفیق با آزمایش های مزرعه ای صرفه جویی زیادی در هزینه ها ایجاد می کند و با کمک آنها می توان نتایج آزمایش ها را در سال ها و مکان های بیشتر بررسی کرده و تعمیم داد.

وی با بیان اینکه در ارزیابی تأثیر تغییر اقلیم بر تولیدات کشاورزی و نیز سازگاری با تغییر اقلیم این مدل ها مهمترین ابزار به شمار می روند، گفت: در این مطالعه، مدل های ایجاد شده و در موارد متنوعی به کار بسته شده اند. این مدل ها حاصل سال ها آزمایشات مزرعه و نیز برنامه نویسی بوده و برای گیاهان متنوع و در مقایس های مختلف از مزرعه تا سطوح بزرگ قابل استفاده هستند.

وی ادامه داد: شفافیت، در دسترس بودن کد مدل، ساده و منعطف بودن نرم افزار و دارا بودن پارامترهایی که معنی روشن داشته و قابل اندازه گیری هستند، از ویژگی های این مدل ها هستند.

سلطانی خاطر نشان کرد: در ایران و جهان در طرح های مختلف تحقیقاتی و اجرایی متنوع استفاده شده است و این استفاده رو به گسترش است.

به گفته برگزیده جشنواره خوارزمی، از جمله کاربردها می توان به تهیه اطلس خلاء عملکرد و توان تولید گیاهان زراعی مهم در کشور در شرایط اقلیمی فعلی و آینده، ارزیابی گزینه های ژنتیکی و مدیریتی برای افزایش تولید بقولات در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آسیا و آفریقا، ارزش گذاری صفحات گیاهی برای برنامه های به نژادی در نقاط مختلف دنیا و مطالعه تأثیر تغییر اقلیم بر تولید گیاهان زراعی اشاره کرد.

به گزارش مهر، این طرح  در سی و سومین جشنواره بین المللی خوارزمی موفق به کسب رتبه دوم پژوهش های بنیادی در گروه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی این جشنواره شد.

منبع خبر:  خبرگزاری مهر

مدل سازی گیاهان زراعی

نتیجه‌ای پیدا نشد.
keyboard_arrow_up