قارچ های مایکوریزا، عوامل فرا سودمند در رشد گیاه

قارچ های مایکوریزا، عوامل فرا سودمند در رشد گیاه

استفاده از قارچ های میکوریزا باعث بهبود جذب آب و مواد مغذی از خاک شده و می توانند کمک ارزنده ای برای گیاه باشد.

 

قارچ های مایکوریزا

 

اصطلاح مایکوریزا توسط دانشمندان برای توصیف یک رابطه همزیستی غیر بیماری زا بین ریشه های یک گیاه و قارچ ایجاد می استفاده می شود. توسعه این قارچ بر روی ریشه گیاهان در خاک باعث افزایش جذب ریشه ای شده و مقادیر زیادی از عناصر معدنی و آب موجود در خاک را به گیاه منتقل می کند، در نتیجه باعث بهبود تغذیه بیشتر گیاهان می شوند.

گیاه نیز به نوبه خود مواد آلی را که ثمره فتوسنتز است و قارچ خود قادر به تولید آن نیست را در اختیار قارچ قرار می دهد. در این رابطه، گیاه از قارچ هایی که بقای گیاهان را تضمین می کنند، بهره می برد. آنها گیاه راسالم تر و مقاوم تر کرده و باعث افزایش تاب آوری گیاه در برابر استرس های زنده و غیر زنده می شوند.

در این رابطه همزیستانه، قارچ امکان دسترسی مستقیم به اسیدهای آلی گیاه را پیدا می کند و می تواند هیدروکربن ها، گلوکز و ساکارز که در طی فرآیند فتوسنتز تولید می شوند و سایر محصولات تولید شده توسط گیاه مانند برخی از ویتامین ها را دریافت نماید.

این مواد در داخل گیاه از طریق برگها منتقل می شوند. در عوض، میسلیوم های قارچی باعث افزایش سطح فعال ریشه شده و با جذب کارآمد تر مواد مغذی و آب گیاه را یاری می کنند

رشد گیاه, قارچ عامل رشد, قارچ میکوریزا, قارچ های مایکوریزا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up