ضرورت اجرای برنامه‌های پایش و مبارزه با عوامل خسارت‌زای گیاهی

به گزارش ایانا، متن این نامه به شرح زیر است:

روسای محترم سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها

بررسی گزارشات دریافتی از روند مبارزه با عوامل خسارت‌زای گیاهی در سال جاری نشانگر تلاش قابل قبول، بی وقفه و پیگیر کلیه کارشناسان و مدیران ستادی و استانی در عرصه های کشاورزی کشور است که انتظار می‌رود نتیجه این تلاش به تحقق هر چه بهتر منویات مقام معظم رهبری در خصوص جهش تولید منتهی شود.

عوامل خسارت‌زای گیاهیحال با توجه به شرایط خاص اقلیمی کشور، بارندگی‌های فراتر از حد متوسط طی دو ماه گذشته و پیش‌بینی شرایط دمایی طی ماه‌های آینده ضرورت دارد کلیه روسای سازمان‌ها با جدیت و حساسیت تمام برنامه‌های نظارت، پایش و مبارزه با عوامل خسارت‌زا، بویژه در مورد محصولات استراتژیک را پیگیری نماپند. ضمنا رعایت اجرای موارد ذیل تاکید می گردد:

1- با توجه به هجوم وسیع و گسترده ملخ صحرایی به استان‌های جنوبی کشور، کما فی السابق پایش دقیق و مبارزه با این آفت با بهره‌گیری از کلیه امکانات سازمان‌های جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها با جدیت دنبال شود تا همانند سال گذشته به محصولات کشاورزی خسارتی وارد نشود.

۲- نظر به برآوردها و بررسی وضعیت سن گندم در اماکن زمستان‌گذران، انتظار آن می‌رود که سطح مبارزه نسبت به سال گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای نشان دهد. لذا کاهش سن‌زدگی در سطحی به مراتب کمتر از سال گذشته باید مورد امعان نظر قرار گیرد.

٣- با توجه به بارندگی‌های مستمر، گسترش بیماری‌های غلات به ویژه زنگ زرد در سطوحی به مراتب بیشتر از سال گذشته به وقوع پیوسته است. اگرچه تاکنون به نحو شایسته مبارزه و کنترل صورت پذیرفته، لکن ضروری است با توجه به شرایط اقلیمی، مدیریت این عوامل خسارت‌زا با اهتمام بیشتری در دستور کار قرار داده شود.

4- با توجه به تداوم تغییرات اقلیمی طی سه سال گذشته و به تبع آن گزارش بروز عوامل خسارت‌زای نوظهور، ضروری است سازمان حفظ نباتات با همکاری مراکز تحقیقاتی و اجرایی استانی و ستادی دستورالعمل‌های مدیریت این عوامل را سریعا تهیه و در اختیار کارشناسان ذیربط قرار گیرد.

5- توجه ویژه به تدوین برنامه عملی پایش و مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز دانه‌های روغنی به ویژه کلزا و نیز درختان میوه صورت پذیرد.

لازم به ذکر است جهت جلوگیری از بروز هرگونه اختلال در روند مدیریت عوامل خسارت‌زا، نظارت دقیق و مستمر بر شبکه‌های توزیع و فروش آفت کش‌ها با اعزام اکیپ‌های نظارتی مدنظر قرار گیرد.

بدیهی است مسئولیت اجرای موارد فوق الذکر در استان به عهده رئیس سازمان استان می باشد.

مقتضی است سازمان‌ها گزارش پیشرفت فعالیت‌ها را به صورت مستمر به سازمان حفظ نباتات ارسال نمایند

کاظم خاوازی

وزیر جهاد کشاورزی

مرجع خبر:  خبرگزاری ایانا 

keyboard_arrow_up