اقدامات فوری مدیریتی

بعد از سیل با توجه به ورود حجم بالایی از مواد معدنی و فلزات سنگین به خاک های کشاورزی، انجام اقدامات زیر برای احیای زمین های کشاورزی توصیه می شود:

1- از احداث باغات جدید در زمین هایی که سابقه سیل دارد اجتناب نمایید.

2- انجام آزمایشات خاک از کلیه نقاط زمین و شناسایی تغییرات میکرو فیزیکو شیمیایی خاک بعد از سیل.

3- در صورتی که امکان انجام آزمایش وجود ندارد، از کودهای حاوی اسید آمینه و جلبک در سال اول بیشتر مصرف نمایید. اینکار به کاهش فلزات سنگین خاک نیز کمک می کند.

4- تنظیم کشت محصولات زراعی بر اساس تفسیر نتایج خاک. به عنوان مثال در صورت افزایش نیتروژن خاک بجای گندم، گیاه ذرت یا سورگوم کشت نمایید.

5- در صورت کاهش معنی دار مواد غذایی خاک، از گیاهانی که تثبیت نیتروژن می کنند یا باعث حاصلخیزی خاک می شوند، استفاده نمایید. مانند کلزا یا یونجه.

سیل در زمین کشاورزی

منافع سیل در کشاورزی:

سیل و سیلاب در کنار همه مخاطراتی که به همراه دارد، همچون دیگر انرژی ها مانند نفت و گاز و خورشید، یکی از منابع تجدید پذیر و بسیار پر منفعت برای هر کشوری خصوصا برای اکوسیستم های کشاورزی محسوب می شود. به شرطی که بتوان از این منبع، با مدیریت صحیح بهره برداری و مخاطرات آن را به فرصت تبدیل کرد.
ایران به عنوان چهارمین کشور سیل خیز دنیا، این امکان را دارد که با استفاده از این انرژی و اعمال راهکارهای مدیریتی علمی و به روز، درآمد قابل توجهی از زخداد سیل در کشاورزی کسب کند.
از جمله منافع سیل برای بخش کشاورزی میتوان به تغذیه سفره های آبی زیرزمینی، احیای تالاب ها و دریاچه ها، آبشویی زمین های بایر و نمک زارها و تدارک مواد غذایی برای زمین های کشاورزی اشاره کرد.

تنوع زیستی:

امروزه کشورهای پیشرفته دنیا با مدیریت و هدایت منابع سیلابی مانند ایجاد آبخوان و احیای تالاب ها، نه تنها منابع رایگان آبی را برای کشاورزان تامین می کنند، بلکه موجب افزایش تنوع زیستی و تولید محصولات سالم تر کشاورزی نیز می شوند.

ایجاد تنوع زیستی یکی از کلیدهای مهم مبارزه با آفات و بیماری ها می باشد. زیرا اکوسیستم در این شرایط دچار تعادل شده و هر آفت یا بیماری با دشمن طبیعی خود در محیط زندگی می کند و هیچ کدام به حد طغیانی نمی رسند. این امر باعث کاهش استفاده از سموم شده و سلامت محصولات و امنیت غذایی را تامین می کند.
از سوی دیگر، منابع سیلابی به همراه خود مقادیر زیادی از مواد غذایی را دارند که می تواند زمین های کشاورزی را از این مواد غنی کند. البته مدیریت صحیح در این زمینه بسیار اهمیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up