بیماری های گیاهان: آنتراکنوز

آنتراکنوز

آنتراکنوز اصطلاحی کلی برای بیماری های متنوعی است که به شیوه ای مشابه بر گیاهان تاثیر می گذارند. قارچ منشاء این بیماری بر روی شاخ و برگ های آسیب دیده و افتاده بر روی زمین باقی مانده و به راحتی در فضای باز پخش می شود.

این بیماری قارچی که گونه های بسیاری از گیاهان مانند سبزیجات، میوه ها و درختان را آلوده می کند، به صورت لکه های تیره و فرورفته بر روی برگ، ساقه، گل و میوه ها ظاهر شده و گیاه را تحت تاثیر قرار می دهد. مرکز این لکه ها معمولا با توده های ژله ای صورتی رنگ اسپور پوشیده می شود. جوانه های گیاه و شاخه های جوان گیاه به شدت در معرض آسیب پذیری از این قارچ ها می باشند و به خصوص در زمانی که هوا گرم و مرطوب باشد، آنتراکنوز می تواند محصولات سالم و زیبا را در مدتی کوتاه به ضایعاتی فاسد تبدیل نماید.

بیماری های قارچی گیاهان

شرایط آب و هوایی مرطوب و گرم موجب پیشرفت و رشد این قارچ ها شده و آب بستری مناسب برای پخش آن ها فراهم می آورد. در فصل زمستان قارچ های عامل بیماری بر روی دانه ها، درون خاک یا بقایای شاخه ها و برگ های روی زمین مانده و منتظر زمان مناسب برای تکثیر می مانند. دمای بهینه برای رشد هاگهای این قارچ ها 25 تا 30 درجه سانتی گراد می باشد. این قارچ ها برای رشد و عفونی کردن گیاه علاوه بر دمای مناسب، به رطوبت نیز نیاز دارند. هاگ قارچ های مذکور توسط باد، باران، حشرات و ابزارهای باغبانی پخش می شود.

بیماری های قارچی گیاهان

پیشگیری از بیماری آنتراکنوز:

از دانه هایی استفاده کنید که در معرض این بیماری قرار نگرفته باشند.

اگر این بیماری قارچی رایج است دانه های محصولات خود را ذخیره نکنید.

برای جلوگیری از گسترش بیماری در زمانی که گیاه مرطوب است از انجام اقدامات باغبانی خودداری کرده و ابزارهای باغبانی خود را با دقت ضدعفونی نمایید.

در فصل پاییز محوطه باغ را به طور کامل از برگ ها، ساقه ها و میوه های آلوده خالی کرده و آن ها را کمپوست نکنید.

محصولات پیشنهادی:

keyboard_arrow_up